Fenntarthatóság és marketing – Több mint trend!
- Ecopromo
- ápr. 2.
- 4 perc olvasás
Frissítve: ápr. 7.
Bevezetés
Van egy csoda szó, amitől minden termék jobb, minden cég zöldebb, minden márka szerethetőbb lesz.Legalábbis papíron.Ez a szó: fenntartható.
Ma már nincs olyan marketinges, aki ne dobálózna vele. Egy kis bambusz itt, egy kis újrahasznosított papír ott – és máris úgy tűnik, mintha a világ megmentésén dolgoznánk.
De te, aki céges döntéshozóként promóciós termékekért felelsz, pontosan tudod, hogy ez nem ilyen egyszerű.
Mert van különbség aközött, hogy valami zöldnek látszik, vagy hogy tényleg értéket teremt.És van különbség aközött, hogy valami trend, vagy hogy egy új szabályrendszer, amihez alkalmazkodni kell.
Mert a fenntarthatóság nem csak egy újabb pipa a CSR listán.Ez a következő marketingcsata frontvonala.
És ha te nem veszed komolyan, az ügyfeleid megteszik helyetted. De nem úgy, ahogy szeretnéd.

A fenntarthatóság, mint vásárlói elvárás – és nem csak trend
Volt egyszer egy cégvezető, aki évente kétszer rendelt tőlünk promóciós ajándékokat.Névjegytartókat, tollakat, kávésbögréket. Klasszikus, biztonsági játék.
Aztán jött egy e-mail:„Most valami környezetbarátabb kellene. A konkurencia újrahasznosított csomagolásban adja a sajátját, és erről posztoltak is.”Pont.
Semmi magyarázat. Semmi indoklás. Csak ennyi: a versenytárs már megtette, nekünk is lépnünk kell.
És ez a kulcsszó: elvárás.
Nem kérés. Nem kedves javaslat. Nem „jó lenne, ha…”Elvárás.
A vevők nem csak azt akarják, hogy a terméked jó legyen.Azt akarják, hogy jól is érezzék magukat tőle.És ebben már bőven benne van az, hogy miből készült, hogyan szállítják, és mennyi szemét lesz belőle.
Egy felmérés szerint (igen, tényleg felmérték), a fogyasztók 66%-a hajlandó többet fizetni egy fenntartható márkáért. De ez nem csak a végfelhasználót érinti.A te megrendelőd, a HR-es, a marketinges, az ügyvezető – ugyanúgy döntés előtt áll, amikor táskát, pólót vagy pendrive-ot rendel.
És ő is azt akarja, hogy a márkája jól mutasson.Zölden. Tudatosan. De valódian.
Greenwashingra ugyanis már senki nem tapsol.
Ma már nem elég azt mondani, hogy ez „lebomlik”.Meg is fogják nézni, hogy miből van, ki gyártotta, és milyen történetet mesélsz hozzá.
Mert a terméked – bármilyen apró ajándékról is van szó – kommunikál.
És ha egyszer megszólal, már nem tudod visszavonni.Kérdés csak az, hogy mit mond rólad?
Mit jelent a fenntarthatóság a promóciós ajándékok világában?
Oké, beszélünk a fenntarthatóságról. De konkrétan mit jelent ez egy céges ajándék esetében?
Attól zöld egy termék, hogy zöld a színe?Attól környezetbarát, hogy rányomtattuk a „100% eco” feliratot valami tapadós papírra?
Na, ne már.
A fenntarthatóság nem dizájnelem.Ez nem egy matrica a bögrén, hanem egy komplett szemlélet, ami minden részletre kihat.Nézzük, hol kezdődik és hol végződik.
A hosszú távú ügyfélkapcsolatok és a fenntarthatóság kapcsolata
Volt már olyan ajándék, amit kaptál, betettél a fiókba… és azóta is ott van?Na nem azért, mert szuper volt.Hanem mert nem merted kidobni, de semmit nem ér számodra.
Ilyen a legtöbb promóciós ajándék.Kicsi, olcsó, felejthető.
Pedig a marketing lényege pont nem ez.A marketing nem az, hogy elérsz valakit.Hanem hogy emlékezetes maradsz neki.
És itt jön képbe a fenntarthatóság. Mert egy zöld ajándék nem csak termék – üzenet.
Egy gesztus, ami számít
Egy régi partnerem egyszer azt mondta:
„Az ajándék nem arra való, hogy azonnal meggyőzzek vele valakit. Hanem arra, hogy újra megnyerjem.”
Ez maradt meg bennem.
Egy jól kiválasztott fenntartható promóciós termék értéket kommunikál.Azt mondja:– Törődöm veled.– Figyelek a részletekre.– Nem csak az üzlet miatt vagy fontos.
Ez nem szentimentalizmus.Ez pszichológia. És üzlet.
Tartalom a tárgy mögött
A fenntartható termékeknek sztorijuk van.És ez a sztori közös nevező közted és a vevőd között.
Például:– „Ez a táska újrahasznosított PET-palackból készült.”– „Minden vásárlás után 1 fát ültetünk.”– „Ez a notesz egy szociális műhelyben készült, megváltozott munkaképességű emberek által.”
Látod?Már nem csak egy táska, nem csak egy bögre.Kapcsolódás. Érték. Küldetés.
Az apró döntések hosszú távú hatása
Egy céges ajándéknál nem az a lényeg, hogy mennyibe került.Hanem az, hogy milyen emléket hagy.
Ha az ügyfeled emlékszik rád, ha beszél rólad, ha újra hozzád fordul – már megérte.
A fenntartható ajándék nem a legolcsóbb. De a legnagyobb értéket teremti. Kapcsolatban. Márkában. Lojalitásban.
És ezt nem lehet akciós tollban mérni.
Kérdezd meg magadtól:
Mit szeretnél, mit érezzen a vevőd, amikor kicsomagolja az ajándékod?
Azt, hogy „Na, még egy szórólap műanyagba zárva”?Vagy azt, hogy „Hmm, ez különleges… Ez más”?
Ha az utóbbi, akkor tudod, merre kell indulni.
Mire figyelj, ha valóban fenntartható megoldásokat szeretnél?
A leggyakoribb félreértés:„Rendelek valamit, amire rá van írva, hogy ECO, és kész.”Bárcsak ilyen egyszerű lenne.
De ha komolyan gondolod a fenntarthatóságot, akkor nem a matrica érdekel.Hanem a rendszer, ami mögötte van.
Mert ez nem csak a termékről szól.Ez rólad szól. A cégedről.Arról, hogy milyen értéket képviselsz a vevőid szemében.
Kérdezz! A jó döntések jó kérdésekkel kezdődnek
– Miből készült pontosan a termék?– Honnan származik az alapanyag?– Ki gyártotta? Milyen körülmények között?– Van bármilyen tanúsítványa?– Mennyire tartós? Mi lesz vele, miután elhasználják?
Ha ezekre a kérdésekre a beszállítód csak annyit mond: „hát, nem tudom, de szép színe van” –menekülj.
Nem csak az árról egyezkedsz.Értéket rendelsz. És ez presztízskérdés.
Ne a logódra nyomtass, hanem az értékre
Tudod mi az egyik legnagyobb pazarlás?Amikor egy teljesen jó, újrahasznosított jegyzetfüzetre hatalmas, rikító logót nyomtatsz, és utána senki nem meri használni.
„Nem akarom, hogy az XYZ Kft. logója virítson a tárgyalón – inkább hozom a sajátomat.”– ezt mondják a vevőid. És igazuk van.
Megoldás?Diszkrétebb logó, nagyobb figyelem az üzenetre.Legyen inkább egy értékalapú üzenet rajta:
„Ez a termék újrahasznosított anyagból készült – köszönjük, hogy te is teszel a bolygóért.”
Működik. Komolyan.
A kevesebb több – de legyen minőségibb
Rendelsz tízezer darabot, mert olcsóbb?Gratulálok, most lett tízezer fiókba dobott kacatod.
Mi lenne, ha csak ezret rendelnél – de olyat, amit tényleg megtartanak?Ami nemcsak logózott tárgy, hanem élmény.Amit használnak. Amire emlékeznek. Ami mesél.
Minőség, tartalom, gondolat.Ez a fenntarthatóság új értelmezése a promócióban.
Kommunikálj róla!
A legnagyobb hiba, amit elkövethetsz:Megcsinálod, de nem mondod el.
Ha már fenntartható vagy, mutasd meg!
– Csomagold mellé a történetet.– Írd meg a social media posztban.– Tedd bele a hírlevélbe.– Legyen látható, hogy ez nem véletlen választás volt.
Mert a fenntarthatóság nem csak tett,hanem példa.
És a jó példa másokat is inspirál.
Összefoglalva:
Ha a fenntarthatóság csak egy doboz, amit kipipálsz – akkor nem fog működni.De ha úgy kezeled, mint egy értéket, amit képviselsz – akkor erősíti a márkád, kapcsolatot épít és lojalitást hoz.
Még mielőtt „zöld” ajándékot rendelsz, tedd fel magadnak a kérdést:
Ez valóban több, mint trend?Vagy csak egy újabb logóval ellátott tárgy, amit két hét múlva elfelejtenek?
コメント